Skip to content

9.0 Terima Dia Bukan Tukar Dia

February 1, 2009

Aku dalam kekeliruan hari ini. Dalam kegembiraan, aku kerisauan. Dalam gelak tawa, aku berfikir dalam. Dalam gurau senda, hatiku gelisah. Aku mahu dia sentiasa bersama aku, itu pasti. Aku mahu dia sentiasa kelihatan sihat, gembira di depanku. Aku mahu kegembiraan yang terpancar punya kelibat dan roh aku disisinya. Ya, aku seorang yang pentingkan diri. Bukan ini salah satu pencapaian cinta; membuatkan kita mahu semuanya dan lebih daripada si dia perawan hati.

Ya, dalam setiap keberanian aku punya ketakutan. Yang perlu kamu semua ketahui: aku tak takut mengakui yang aku takut. Tiada salah untuk mengaku, tetapi persoalannya apa yang boleh dilakukan? Apakah dalam ketakutan cinta kita akan layu dan mati. Atau adakah cinta berjaya tempuhinya dengan kemudi berani dan layar hebat.

Dari fikiran cetekku, aku rasa penerimaan adalah langkah utama yang penuh makna. Untuk terima yang segalanya tidak semestinya seperti perancangan kita. Untuk terima yang apabila sesuatu berlaku yang ia berlaku dangan makna. Bukan labu sayung kosong tetapi kelapa muda yang punya isi. Segala yang dia mahu mungkin juga tidak sedekat dengan kemahuan kita, tetapi itu tidak punya asas untuk ditukar. Sekadar menuruti kehendak kita, sekadar mengikut kemahuan kita.

Ruang harus diberikan. Untuk kemajuan dan pembangunan diri. Ruang wajib ada agar kita tahu yang disebalik segala yang merpati dua lakukan bersama, dua merpati tetap dua merpati. Perlu punya kaki, perlu punya kudrat. Supaya tidak mudah jatuh hanya kerna badai. Tidak jatuh hanya kerna penjahat.

Maka, yang asas dan pokok adalah untuk percaya. Harus belajar untuk ini. Harus berdiri untuk ini. Kerana, atas nilai diri sendiri dan dia yang dicintai : kepercayaan adalah tembok tinggi yang akan menghalang sang serigala dan buaya.

No comments yet

Leave a Reply

