Skip to content

4.0 Perjuangan Yang Kita Mahu

January 27, 2009

kesukaran dan halangan yang bakal ditimpa cinta.

Tiada indahnya pengembaraan jika tidak punya halangan. Kesukaran ini yang membuat sesuatu perjalanan sentiasa alam ingatan dan memori yang terukir di akal dan sanubari. Begitu juga cinta, tanpa kesukaran dan halangan maka tidak layak ia dipanggil cinta. Mungkin juga boleh, tetapi hanya ke tahap cinta submissive. Bukan cinta agung yang di war-war kan tetapi cinta lemah yang diteriakkan. Kerana  pada saya, tanpa semua ini cinta hanya lima huruf digunakan sang pemberi yang ingin membuat dirinya percaya akan cinta yang ingin diberi.

Kesukaran yang bisa dihadapi banyak bentuknya. Boleh saja datang dari ketidakupayaan untuk berkomunikasi kehendak. Mungkin kemahuan kita tak sama sama dengan kemahuan dia. Mungkin kita letakkan taraf cinta mengatasi dia. Mungkin dia tak upaya beri sepenuhnya. Mungkin dia tidak faham betapa perlu kita untuk percaya. Segala ini senang muncul di depan sang pencinta. Rasa ini hadir tanpa dijemput. Inilah dinding pertama buat cinta. Apa ini semua? inilah dinding yang dikatakan pemilih yang mahu antara yang tidak benar-benar mahu. Dinding licik yang boleh mengurangkan pembodohan diri dan penipuan keatas diri. Ia bisa keluarkan dari diri dia yang didepan mata, siapa sebenarnya dia.

Halangan juga hadir untuk memeriahkan suasana. Halangan masa, tempat kita berpijak, hentaman sosial di depan kita dan segalanya yang dilontar minda goyah dan lemah diri kita. Ya, minda kita yang begitu kompleks ini juga boleh dan mampu memanipulasi segalanya biar kita terleka bahawa ada yang lebih penting dari halangan didepan mata. Kita memang lemah. Bagaimana mungkin kita hadapi perlawanan dua hala antara diri sendiri. Ada kebarangkaliannya yang kita sebenarnya akan jadi gila.

Seterusnya, yang hadir adalah menghadapi segala di depan kita. Bertemu lagi kita?

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: