Skip to content

3.0 Fahami Pelbagai Erti

January 26, 2009

mencari bagaimana cinta diberi dan membuat pemberian cinta

Langkah perlu terus gagah. Kita perlu sematkan di dada yang cinta tidak datang pada kita bagai tawanan lesu atau bagai kupu-kupu malam yang mencari kehidupan. Cinta ialah kurniaan dari sang pemberi dan satu hadiah istimewa buat seorang penerima. Tidak molek jika ia diberi bagai punya harga dalam ringgit dan tidak anggun jika diletakkan nilai yang tertinggi bagai bongkak sukar dimiliki.

Cinta diberi apabila hati sudah mula merasai. Bagaimana kosong jiwa tanpa satu zarah dia. Bagaimana gembira apabila terlihat dia. Bagaimana perlu kerana ia dia. Tidak mungkin rasa sebegini bisa hadir jika dipaksa. Jika ditolak olah peminta dengan duniawi harta dunia. Tidak mungkin ia hadir tanpa kata-kata pengukuh suasana. Tidak mungkin ia lahir tanpa percaya yang kita sudah jumpa dia.

Maka, penerimaan harus juga setaraf dengan pemberian rasa ini. Jika tidak ia hanya bagai pukat ditebar di tasik yang sudah lama dituba. Kosong dan tidak punya sebarang hasil yang bisa mengenyangkan kehendak dan perasaan. Tidak boleh juga jika penerimaan mengatasi pemberian, mengharapkan tinggi melangit walau yang diberi baru satu lonjakan anak. Perlu bersedia untuk memahami dan mengerti, yang tidak semua boleh senang terus sahaja. Perlu usaha membezakan dia yang benar-benar mahu daripada dia yang hanya mahu.

Oleh itu, dalam membuat pemberian perlu punya harga diri. Tidak sewenang-wenang diberi bagai ia rasa yang hanya biasa. Perlu punya keangkuhan yang percaya yang terbaik untuk kita, baru layak menerimanya. Tidaklah memberi terus kerana dia pertama meminta. Tidak memberi terus kerana dia yang terindah. Tiada salah engan cinta pandang pertama, tetapi cinta ini perlu dibina semula dengan asas pengenalan yang lebih dalam konkritnya. Supaya setiap yang diberi punya harga : yang kita percaya pada nilainya.

Seterusnya, pengembaraan terus kearah kesukaran dan halangan yang bakal ditimpa cinta.terus maju kita?

Advertisements
One Comment leave one →
  1. January 27, 2009 12:23 am

    hehe. semakin matang dan bertanggungjawab, semakin bererti lah cinta. semakin mulia cinta.

    heheh itu erti aku.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: